Buszowanie w internecie 2

Materiał przysłała Danuta Smolińska.


 

39. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego

Bazy PLK w Polsce
 
Samoloty MiG-19P były na wyposażeniu pierwszej eskadry pułku od roku 1958. Ilość samolotów MiG-19P/PM w pułku ulegała zmianie. Najwięcej maszyn (max 16 szt.) było na stanie pułku po przekazaniu części samolotów z pierwszej eskadry 62. PLM.

Wiosną 1962 roku kilkuosobowa grupa pilotów wyjechała do ZSRR na szkolenie w przechwytywaniu i użyciu kierowanych pocisków rakietowych RS-2U, które były na wyposażeniu MiG-19PM. Cała grupa składała się z pilotów z dowództwa WOPK, 28. i 39. PLM, a znaleźli się w niej: mjr pil. Czesław Kantyka - dowódca grupy, kpt. pil. Henryk Dańko, por. pil. Mieczysław Furmanek, kpt. pil. Bogusław Jaromin, por. pil. Wojciech Matonóg, kpt. pil. Zdzisław Skrzydłowski, por. pil. Władysław Waltoś oraz oficer służby uzbrojenia z WOPK.

Szerzej to szkolenie opisałem w artykule pt. "Krasnowodsk 1962" opublikowanym w trzecim numerze magazynu LOTNICTWO z SZACHOWNICĄ.

 
Pilot  Pilot


Pilot samolotu MiG-19PM w ubiorze kompensacyjnym [SP 46/1965], [arch. W. Waltosia]
Na fotografiach kpt. pil. Władysław Waltoś z 39. PLM w Mierzęcicach
W dniu 1 lipca 1965 r. na stanie 39. PLM było: 5 MiG-19PM, 9 MiG-19P, 6 Lim-5, 13 Lim-2, 8 MiG-15UTI, 2 TS-8 Bies i 1 An-2 [33].
    
2 sierpnia 1966 r. w 39. PLM miała miejsce katastrofa lotnicza. Pułk był przebazowany na lotnisko zapasowe w Kamieniu Śląskim. Piloci przygotowywali się do nocnego wylotu. Jako pierwszy wykołował na start kpt. pil. Eugeniusz Nasiorowski, na samolocie MiG-19P "727". Podczas startu, po 100-150 m, w samolocie nastąpiła asymetria ciągu. Prawy silnik pracował na maksymalnym ciągu - "forsaż", a lewy wszedł tylko na "maksymał" lub "nominał" (komisji powypadkowej nie udało się tego ustalić). Samolot zboczył z pasa i sunął po trawiastej część lotniska wprost na stojankę wypełnioną samolotami. Pilot widząc zaistniałą sytuację, bojąc się zderzenia z samolotami poderwał maszynę. Zbyt mała prędkość spowodowała, że samolot przepadł z wysokości 5-10 m na skrzydło. W momencie upadku rozlało się paliwo, nastąpił wybuch. Całą tą tragiczną sytuację obserwowali inni piloci eskadry siedzący w swoich przygotowanych do startu samolotach. Natychmiast do walki z pożarem ruszyli strażacy, starając się ugasić płonący samolot a także nie dopuścić ognia do samolotów na stojance. Niestety kpt. pil. Nasiorowski zginął w płonącej maszynie.
    
W trakcie służby pułk przekazał kilka samolotów MiG-19P/PM do 28. PLM. Wycofywanie "dziewiętnastek" z 39. PLM rozpoczęto w 1965 r. Ostatnie loty na samolotach MiG-19 przeprowadzono w maju 1967 r. Także w maju przekazano kilka ostatnich samolotów do 28. PLM.
 

Źródło http://www.sanko.wroclaw.pl/apt/mig-19/wpolsce.html